سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی یک روش تصویربرداری از اندام های لگنی خانم هاست که نسبتا سریع و بدون درد است و نسبت به سونوگرافی از روی شکم دقیق تر است.

پزشک شما ممکن است این روش را برای علت علائمی که شما دارید و یا تشخیص بیماری و هم چنین برای بانوان باردار درخواست کند.

سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی بصورت تخصصی در کلینیک تصویربرداری صبا در شیراز با به روزترین دستگاه ها و کادری حرفه ایی، موازی با استاندارد های بهداشت جهانی انجام می پذیرد.

با داشتن این علائم می توان سونوگرافی ترانس واژینال انجام داد

علائم زیادی ممکن شما احساس کنید که بیشتر اوقات اهمیت خاصی ندارند . ولی با داشتن علائم زیر بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید:

خونریزی واژینال بدون علت

درد ناحیه لگن

معاینه غیر طبیعی لگن

ناباروری

سونوگرافی ترانس واژینال کلینیک تصویربرداری صبا

کاربرد سونوگرافی ترانس واژینال

پزشک در مواردی ممکن است برای دقت بیشتر برای شما سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی درخواست کند تا بتواند تصمیم درست تری از علت علائم ناخوشایندی که شما دارید بگیرد :

کیست ها

تومور ها

فیبروم

پولیپ

عفونت لگنی

سرطان

علائم حاملگی خارج رحم و سقط

علل مشکلات ناباروری

به طورصحیح قرار گرفتن AUD

و همچنین در سه ماهه اول بارداری ممکن است پزشک شما در موارد زیر درخواست کند

تایید بارداری در روز های اول

ضربان قلب جنین

علائم هشدار دهنده سقط جنین یا زایمان زودرس

شناسایی جفت سر راهی

آمادگی های قبل از انجام سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال به آمادگی زیادی احتیاج ندارد و این یک روش سریع و بدون درد است که عوارض جانبی ندارد یا بسیار کم است .

بهتر است لباس راحت بپوشید چون از شما خواسته می شود شلوار و لباس زیر خود را دربیاورید.

معمولا سونوگرافی داخلی با مثانه خالی انجام می شود بنابراین قبل از ورود به اتاق سونوگرافی مثانه خود را خالی کنید.

تفاوت بین سونوگرافی از روی شکم و ترانس واژینال (از طریق واژن)

در سونوگرافی ترانس واژینال دستگاهی (پروب) که تصاویر اندام های داخل لگن را دریافت می کند درون واژن قرار می گیرد اما در سونوگرافی معمولی لگن پروب روی قسمت پایینی شکم حرکت داده می شود و تصاویری راتولید می کند.

سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به سونوگرافی از روی شکم تصاویر دقیق تری از اندام های داخل لگن ارائه می دهد ولی زمانی که نتوان سونوگرافی داخلی انجام داد مانند باکره بودن خانم و درموارد خاصی از بارداری و یا خواست بیمار سونوگرافی از روی شکم انجام می شود.

نحوه ی انجام سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی

از شما درخواست می شود تا روی تخت بصورت طاقباز دراز بکشید سپس پاهای خود را از زانو خم کنید و کف پا را روی تخت قرار دهید. رادیولوژیست روکش استریل روی پروب سونوگرافی قرار می دهد و با ژل مخصوص روی آن را می پوشاند سپس پروب را وارد واژن می کند تا تصاویری را از اندام های داخل لگن ثبت کند پزشک ممکن است پروب را در واژن بچرخاند تا بتواند تصاویر کامل و دقیق از تمام قسمت های رحم و تخمدان ها داشته باشد.

زمان انجام سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال را در همه زمان ها می توان انجام داد حتی در روز های سیکل قاعدگی . ولی این ممکن است با توجه به نظر پزشک زنان شما متفاوت باشد. بهترین زمان انجام این سونوگرافی روز های ابتدایی پس از پاک شدن از خونریزی است بین روزهای 5 تا 10 سیکل قاعدگی. به این علت که هم دیواره رحم در نازکترین حالت خود است در نتیجه دقت رادیولوژیست را بالا می برد و باعث می شود که پزشک ضایعات کوچک را بتواند ببیند و هم اینکه خونریزی مانع از دید رادیولوژیست نمی شود.

در برخی موارد ممکن است پزشک شما سونو در آب و یا عکس رنگی رحم را درخواست کند.

خطرات انجام سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال خطری ندارد . امواج فراصوتی که برای تهیه تصاویر سونوگرافی از آن استفاده می شود بی ضرر است. فقط در هنگام انجام پروسه ممکن است احساس ناراحتی یا فشار جزئی از پروب سونوگرافی داشته باشید که پس از اتمام پروسه از بین خواهد رفت.

سونوگرافی ترانس واژینال چقدر طول میکشد؟

طبیعتا باتوجه به شرایط بیمار و مشکلاتی که در رحم و تخمدان خود دارد زمان انجام این سونوگرافی متغیر خواهد بود با این وجود زمان تقریبی آن بین 10 تا 30 دقیقه ممکن است زمان ببرد.

سوالات متداول

خیر. سونوگرافی ترانس واژینال خطری برای دوران بارداری نخواهد داشت. و در هر زمانی ممکن است پزشک شما این سونوگرافی را درخواست کند.

با توجه به استفاده از روکش استریل روی پروب سونوگرافی و رعایت نکات بهداشتی توسط پزشک انجام دهنده این احتمال وجود نخواهد داشت.

بانوانی که به هر علت امکان استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال را ندارند با نظر پزشک خود می توانند از ام آر آی استفاده کنند و یا در مواردی از سونوگرافی ترانس رکتال.