سونو در آب یا هیستروسونوگرافی

سونو در آب یا هیستروسونوگرافی چیست؟

هیستروسونوگرافی(SIS) با نام سونوگرافی با تزریق محلول نمکی نیز شناخته می شود. این یک روش سونوگرافی خاص و کم تهاجمی است که تصاویری از داخل رحم ارائه می دهد.

سونو در آب (هیستروسونوگرافی) چگونه انجام می شود؟

هیستروسونوگرافی بسیار شبیه معاینه زنان انجام می شود. پزشک یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می دهد و یک کاتتر را در حفره رحم قرار می دهد. با استفاده از یک لوله کوچک وارد شده در واژن، پزشک مقدار کمی نمک استریل را به داخل حفره رحم تزریق می کند و پوشش داخلی رحم را با استفاده از مبدل سونوگرافی مطالعه می کند.سونو در آب (هیستروسونوگرافی) هیچ اثر مضر شناخته شده ای ندارد و تصویر واضحی از بافت های نرمی که در اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند، ارائه می دهد.

سونو در آب کلینیک تصویربرداری صبا

زمان و آمادگی های لازم جهت انجام سونو در آب (هیستروسونوگرافی)

بهتر است بلافاصله پس از قاعدگی و ظرف 10 روز پس از اولین روز پریود، هیستروسونوگرافی انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت و از دست دادن ناخواسته بارداری بسیار زودرس به حداقل برسد و همچنین در روزهای ابتدایی پس از قاعدگی دیواره رحم نازک است و مناسب برای تشخیص است.

برای انجام سونو در آب (هیستروسونوگرافی) بیمار نباید تا هنگام انجام پروسه رابطه جنسی داشته باشد به این علت که بیمار نباید باردار باشد و به این خاطر به همراه داشتن تست منفی بارداری الزامی است. بیمار نیم ساعت قبل از انجام پروسه از شیاف استفاده کند . کمی قبل از پروسه از بیمار خواسته می شود مثانه خود را خالی کند.

سونو درآب کلینیک تصویربرداری صبا

هیستروسونوگرافی در چه مواردی انجام می شود

پزشکان از سونو هیستروگرافی برای کمک به تشخیص بیماری های زیر  استفاده می کنند:

فیبروئید رحم
پولیپ رحم
جای زخم در داخل رحم
شکل غیر طبیعی رحم
سرطان رحم

در صورت داشتن علائمی که حاکی از وجود مشکل در رحم شما هستند نیز پزشک ممکن است این آزمایش را توصیه کند، مانند:

خونریزی غیر طبیعی قاعدگی
ناباروری
سقط های مکرر
معاینه لگن غیر طبیعی
اگر سونوگرافی استاندارد اطلاعات کافی برای تشخیص مشکل را نشان ندهد، ممکن است به سونو در آب نیاز داشته باشید.

هیستروسونوگرافی کلینیک تصویربرداری صبا

خطرات انجام هیستروسونوگرافی

هیستروسونوگرافی یک روش بی خطر یا با خطرات کمی است. برخی از زنان در طول پروسه احساس ناراحتی می کنند و ممکن است در حین و بعد از پروسه دچار گرفتگی شوند. در موارد بسیار نادر، احتمال کمی برای عفونت لگن وجود دارد. پزشک شما اقداماتی را برای جلوگیری از این امر انجام خواهد داد.

زنانی که به بیماری التهابی لگن فعال مبتلا هستند تا وقتی که عفونت را رفع نکنند نمی توانند سونوهیستروگرافی انجام دهند.

انجام هیستروسونوگرافی در کلینیک تصویربرداری صبا

هیستروسونوگرافی در کلینیک تصویربرداری صبا به مدیریت دکتر سپیده سفید بخت توسط متخصصین و دستیاران زبده و با استفاده از تجهیزات به روز پزشکی جهت آرامش خاطر بیمار از دقت و کیفیت پروسه ، انجام می گیرد.

‫2 نظر

• soodab گفت:

ممنون از اطلاعات که گذاشتید دکترم برای من سونو در آب نوشته ولی میترسم میخاستم بدونم درد هم داره؟